Botoks – toksyna botulinowa – leczenie migreny i bruksizmu

Botoks – toksyna botulinowa – leczenie migreny i bruksizmu – … i po bólu!

Toksyna botulinowa w wielu schorzeniach neurologicznych stosowana jest na świecie od kilkudziesięciu lat. W leczeniu migreny przewlekłej – od lat kilkunastu. Podana w odpowiedni sposób jest w pełni bezpieczna, ponieważ jej działanie ogranicza się wyłącznie do okolicy miejsca iniekcji i nie wpływa na czynność innych mięśni.

Oprócz terapii na przewlekłe i uporczywe bóle głowy, a także bóle: napięciowe, zwykłe czy migrenowe, toksyna botulinowa ma również zastosowanie w jednej z metod leczenia bruksizmu czyli niwelowaniu problemu – potocznie nazywanego jako – „zgrzytanie zębami”. Na problem z patologicznym zaciskaniem zębów ma wpływ mimowolna aktywność mięśni żwaczy, którą botoks na bruksizm, skutecznie ogranicza. Leczenie bruksizmu toksyną botulinową przynosi wiele korzyści. Oczywiste to: redukcja takich dolegliwości jak: częste bóle głowy, napięcia karku. Po zabiegu Pacjent powinien odczuć zdecydowaną redukcję zgrzytania zębami. Dodatkowo zastosowany botoks na bruksizm daje Mu możliwość uniknięcia przykrych konsekwencji tej dolegliwości czyli: uszkodzenia zębów w postaci (pękania szkliwa i koron zębowych), rozchwiania zębów, paradontozy, nie rzadko też wypadania zębów i zmian zwyrodnieniowych w stawach skroniowo – żuchwowych. Toksyna botulinowa i medycyna estetyczna pozwalają również uporać się z niekorzystnym efektem bruksizmu jakim jest problem zaburzenia równowagi i słuchu (uczucie ciągłego szumu w uszach) oraz mocno zarysowana linia żuchwy, która daje wygląd twarzy o kwadratowym kształcie.

W obu przypadkach wykorzystuje się odpowiednią dawkę toksyny botulinowej podaną w mięśnie okolicy głowy i szyi. W metodzie leczenia bruksizmu iniekcje dokładnie celowane są w okolice żuchwy i mięśni żwaczy. Ilość zabiegów zależna jest od wymagań Pacjenta i złożoności problemu z jakim się boryka. Pierwsze efekty terapeutyczne toksyny botulinowej wykorzystanej jako leczenie bruksizmu lub migreny, mogą pojawić się w kilka dni lub tygodni po sesji gabinetowej. Zwykle rezultaty utrzymują się przez okres 6 – 8 miesięcy.

• Wskazania:
  • przewlekłe bóle głowy, bóle nadmiernego napięcia karku, bóle migrenowe,
  • rozluźnienie mięśni twarzy,
  • leczenie bruksizmu – zgrzytanie zębami, szczękościsk,
  • nadmierne ścieranie szkliwa i koron zębowych, uszkodzenia zębów,
  • zmiany zwyrodnieniowe w stawach skroniowo żuchwowych,
  • zaburzenia równowagi i słuchu,
  • „kwadratowe” rysy twarzy i mocno zarysowana żuchwa.

Botoks na bruksizm/leczenie bruksizmu lub podanie toksyny botulinowej jako metody terapii migreny zawsze poprzedza konsultacja z ekspertem medycyny estetycznej, który decyduje o kwalifikacji.

Zabieg leczenia bruksizmu lub migreny nie wymaga specjalnego przygotowania w domu.

Leczenie bruksizmu botoksem lub terapia migreny odbywa się poprzez podanie toksyny botulinowej z użyciem jednorazowej, sterylnej i cienkiej igły w precyzyjny sposób – wykonując drobne nakłucia – dokładnie w miejsca, których zabieg dotyczy: w okolicy grup mięśni głowy i szyi. W przypadku bólu migrenowego botoks podaje się w pobliżu zakończeń czuciowych nerwów trójdzielnych, potylicznych oraz części nerwów odcinka szyjnego kręgosłupa celem redukcji lub całkowitej eliminacji problemu. Kiedy stosujemy botoks na bruksizm natomiast ograniczeniu ulega mimowolna aktywność mięśni żwaczy (następuje rozluźnienie mięśni), które w skuteczny i sprawdzony sposób redukuje zgrzytanie zębami. Zastosowanie toksyny botulinowej w tym wypadku pozwala uporać się Pacjentowi z patologicznym zaciskaniem zębów i dodatkowo niekorzystnym efektem bruksizmu jaki mogą stanowić uporczywe bóle głowy, niekomfortowy w odczuciach skurcz mięśnia (głownie mięśni żwaczy), napięcia karku czy uszkodzenia zębów.

Zabieg nie wymaga wykonania żadnych dodatkowych badań diagnostycznych. Jeśli Pacjent decyduje się na leczenie bruksizmu toksyną botulinową, rekomenduje się wcześniejszą konsultację z prowadzącym stomatologiem.

Sesja gabinetowa, podczas której zastosowany jest botoks na bruksizm lub bóle migrenowe, jest dość krótka i zwykle komfortowa w odczuciach dla Pacjenta. Zabieg jest praktycznie bezbolesny i rzadko wymaga znieczulenia miejscowym kremem znieczulającym, a w przypadku braku tolerancji na składniki znieczulenia – schłodzenia skóry – celem eliminacji bądź znaczącego obniżenia doznań bólowych.

Zwykle po zakończeniu iniekcji botoksu na bruksizm lub bóle migrenowe, Pacjent może powrócić do swojej codziennej aktywności. Ślady po wkłuciach są prawie niewidoczne. Sporadycznie pojawiają się małe krwiaki i drobne zasinienia czy mały, przejściowy obrzęk z uczuciem delikatnego mrowienia w miejscu podania toksyny botulinowej.

Czas utrzymywania się efektów końcowych u Pacjentów, u których zastosowano leczenie bruksizmu botoksem to z reguły okres: 6 – 8 miesięcy od zakończenia całej terapii.

• leczenie przewlekłych bólów głowy, napięciowych, zwykłych, migrenowych i innych,
  • rozluźnienie mięśni (w tym mięśni żwaczy),

leczenie bruksizmu – redukcja problemów z jakimi wiąże się mimowolna aktywność mięśni żwaczy i uciążliwe zgrzytanie zębami, a w tym: szczękościsku, wypadania zębów, pękania szkliwa i niszczeniu koron zębowych, zaburzenia równowagi i słuchu.

Pierwsze efekty terapii, w których zastosowano botoks na bruksizm lub bóle migrenowe powinny być odczuwalne po 2 – 3 dniach po wykonanej sesji gabinetowej. Końcowe rezultaty utrzymują się przez okres: 6 – 8 miesięcy. Zarówno proces jakim jest leczenie bruksizmu jak i migren może być przeprowadzony o każdej porze roku.

Wykonane leczenie bruksizmu botoksem lub migren nie wymaga od Pacjenta okresu rekonwalescencji pozabiegowej .

• nie spożywania alkoholu w dniu, w którym został wykonany zabiegu leczenia bruksizmu lub migreny,
  • unikania masażu w miejscach wstrzyknięć toksyny botulinowej,
  • do czasu zagojenia się naskórka unikać sytuacji sprzyjającym zakażeniom – nie korzystać z basenu, sauny, solarium, siłowni (aktywności fizycznej) i innych zabiegów w okolicach wykonywanych iniekcji toksyną botulinową – przez ok. 7 dni po zabiegu.

• Zmienić ręcznik do osuszania skóry poddanej zabiegowi bądź korzystać przez kilka dni po zabiegu leczenia bruksizmu lub migren, wyłącznie z ręczników jednorazowych, papierowych.
  • miejscowe infekcje skóry (stany zapalne, infekcje bakteryjne i wirusowe),
  • przyjmowanie w ciągu kilku ostatnich dób leków: aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamy-cyna itp.), aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina), D-penicylamina (Cuprenil), cyklosporyna, tubokuraryna, pankuronium, galamina, sukcynylocholina, linkomycyna, tetracyklina, polimyksyn,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona),