Botoks – toksyna botulinowa – leczenie migreny i bruksizmu

Botoks – toksyna botulinowa – leczenie migreny i bruksizmu –  … i po bólu!

Toksyna botulinowa w wielu schorzeniach neurologicznych stosowana jest na świecie od kilkudziesięciu lat. W leczeniu migreny przewlekłej – od lat kilkunastu. Podana w odpowiedni sposób jest w pełni bezpieczna, ponieważ jej działanie ogranicza się wyłącznie do okolicy miejsca iniekcji i nie wpływa na czynność innych mięśni. Oprócz leczenia przewlekłych bólów głowy, napięciowych, zwykłych czy migrenowych, jad kiełbasiany ma również zastosowanie w terapii niwelowania problemu jakim jest bruksizm – potocznie nazywany „zgrzytaniem zębami”. W obu przypadkach wykonuje się serię wstrzyknięć w mięśnie okolicy głowy i szyi. W zależności od przypadku, zwykle są to dwa zabiegi w odstępie 12 tygodni. Pierwsze efekty terapeutyczne mogą pojawić się w kilka dni lub tygodni po sesji gabinetowej, ale zwykle utrzymują się przez okres 6 – 8 miesięcy.

• leczenie przewlekłych bólów głowy, napięciowych, zwykłych, migrenowych i innych,
  • leczenie bruksizmu – zgrzytanie zębami, szczękościsk.

Podanie toksyny botulinowej odbywa się z użyciem jednorazowej, sterylnej i cienkiej igły w precyzyjny sposób – wykonując drobne nakłucia – dokładnie w miejsca, których zabieg dotyczy: w okolicy grup mięśni głowy i szyi. W przypadku bólu migrenowego botoks podaje się w pobliżu zakończeń czuciowych nerwów trójdzielnych, potylicznych oraz części nerwów odcinka szyjnego kręgosłupa celem redukcji lub całkowitej eliminacji problemu. W terapii bruksizmu natomiast ograniczeniu ulega aktywność mięśni żwaczy co w skuteczny i sprawdzony sposób redukuje nawyk zgrzytania zębami i mimowolnego ich zaciskania.

Zabieg nie wymaga wykonania żadnych dodatkowych badań diagnostycznych. Może być nieco bolesny, dlatego poprzedzony jest znieczuleniem miejscowym kremem znieczulającym, a w przypadku braku tolerancji na składniki znieczulenia – po schłodzeniu skóry – celem eliminacji bądź znaczącego obniżenia doznań bólowych.

Zwykle po zakończeniu iniekcji botoksu Pacjent może powrócić do swojej codziennej aktywności. Ślady po wkłuciach są prawie niewidoczne. Rzadko mogą pojawić się małe krwiaki i zasinienia czy mały, przejściowy obrzęk z uczuciem delikatnego mrowienia w miejscu podania preparatu.

• redukcja przewlekłych bólów głowy, napięciowych, zwykłych, migrenowych i innych,
  • redukcja bruksizmu – zgrzytania zębami, szczękościsku.

Zabieg nie wymaga okresu rekonwalescencji .

• nie spożywać alkoholu w dniu wykonania zabiegu,
  • unikać masażu w miejscach wstrzyknięć,
  • do czasu zagojenia się naskórka unikać sytuacji sprzyjającym zakażeniom – nie korzystać z basenu, sauny, solarium, siłowni i innych zabiegów w okolicach wykonywanych iniekcji toksyną botulinową – przez ok. 7 dni po zabiegu.

Zmienić ręcznik do osuszania skóry poddanej zabiegowi bądź korzystać przez kilka dni po zabiegu wyłącznie z ręczników jednorazowych, papierowych.

• przyjmowanie w ciągu kilku ostatnich dób leków: aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna, kanamy-cyna itp.), aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina), D-penicylamina (Cuprenil), cyklosporyna, tubokuraryna, pankuronium, galamina, sukcynylocholina, linkomycyna, tetracyklina, polimyksyn,
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona),